۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲

گزارش خبری/

کارگروهی که در لرستان اشتغالزا نیست/ وقتی زمان جلسه صرف پیدا کردن "پرتقال فروش" می شود

کارگروهی که در لرستان اشتغالزا نیست/ وقتی زمان جلسه صرف پیدا کردن "پرتقال فروش" می شود

خرم آباد - خبرگزاری مهر: صرف زمان جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری لرستان برای پیدا کردن جواب یک سوال واضح که البته بی نتیجه هم می ماند نشان دهنده عمق مشکلاتی است که در این کارگروه مهم در استان رکوردار بیکاری کشور وجود دارد، مشکلاتی که باید ضمن آسیب شناسی در راستای رفع آنها اقدام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسات کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری لرستان هر بار که برگزار می شود برای اصحاب رسانه علامت سوالهای زیادی را به همراه دارد، از درگیر شدن جلسه کارگروه برای تفسیر بخشنامه گرفته تا طرح هایی که معلوم نیست سرانجام آنها به کجا کشیده شده است.

این بار نیز برگزاری این جلسه محل طرح مباحث قابل تاملی بود، مباحثی که به نشان می دهد مهم ترین کارگروه تصمیم گیری در بیکارترین استان کشور همچنان درگیر آزمون و خطا است، کارگروهی که باید با توجه به شرایط خاص لرستان گام های بلندتری نسبت به دیگر استانها بردارد.

در جلسه امروز کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری لرستان درخواست یکی از متقاضیان دریافت تسهیلات مورد بررسی قرار گرفت تا معلوم نشود که چرا این درخواست از خردادماه امسال تاکنون بلاتکلیف باقی مانده و سرانجام آن چه شده است.

طرح یک سوال و جوابهایی قابل تامل

طرح صورت مسئله ابتدا توسط مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه لرستان صورت گرفت، موضوع در مورد پمپ بنزینی بود که ماههاست نیمه کاره در یکی از محورهای لرستان بلاتکلیف رها شده و هنوز تسهیلات لازم برای تکمیل را دریافت نکرده است.

استاندار لرستان نیز که گویا مدتها منتظر طرح این موضوع بود، با یادآوری اینکه هر بار از مسیر خرم آباد به کوهدشت می رود با این طرح های نیمه کاره برخورد می کند، از مسئولان امر چرایی ماجرا را سوال کرد.

طرح این سوال در این جلسه منجر به شکل گیری مباحث قابل تاملی شد، از مشخص نبودن سرانجام طرح گرفته تا حضور ذهن نداشتن دبیرخانه کارگروه اشتغال که طرح برای دریافت تسهیلات به کدام بانک رفته است.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان با یادآوری اینکه متقاضی دریافت تسهیلات برای تکمیل پمپ بنزین در تاریخ 27 خردادماه نسبت به ارائه درخواست خود اقدام کرده است عنوان کرد: این درخواست به مبلغ 400 میلیون تومان به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده ولی اقدامی صورت نگرفته است.

کدام بانک؟ مسئله این است

وی با طرح این سوال مگر بررسی این درخواست و انجام اقدامات لازم چقدر طول می کشد تصریح کرد: این متقاضی در تاریخ 15 مهرماه مجدد درخواست خود را تکرار کرده است که معلوم نیست چرا تکلیف این طرح مشخص نمی شود.

بازوند در ادامه صحبت های خود از حاضران در جلسه و دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان سوال کرد که بانک پرداخت کننده تسهیلات به این طرح کدام بانک است تا نگاه پرابهام حاضران نشان دهد که جوابی برای این سوال وجود ندارد.

ابتدا مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی استان لرستان با تردید اعلام کرد که بانک مورد نظر بانک رفاه است که مسئولان بانک رفاه با قاطعیت اعلام کردند که چنین متقاضی به آنها ارجاع داده نشده است.

وقتی دبیرخانه حضور ذهن ندارد

نگاهها به سمت علی آشتاب مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان چرخید که مسئولیت دبیرخانه کارگروه را به عهده دارد تا وی نیز با طرح این جواب که "حضور ذهن ندارد" آب پاکی را روی دست حاضران بریزد.

آشتاب با یادآوری اینکه دو بار این طرح به بانک معرفی شده است، بدون اشاره به نام بانک عنوان کرد: روز چهارشنبه هفته قبل من با مجری طرح صحبت کردم که ابتدا مشکل وثیقه داشت که با رفع این مشکل طرح به بانک عامل برای پرداخت تسهیلات معرفی شد ولی نام بانک را به خاطر ندارم.

این اظهارات مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با واکنش استاندار لرستان مواجه شد تا هوشنگ بازوند استاندار لرستان بگوید شما چطور مشکل را پیگیری کردید ولی حضور ذهن ندارید؟

بازوند با بیان اینکه به نظر می رسد ابتدا باید دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری را اصلاح کنیم یادآور شد: همواره برای من سوال بوده که چرا در این محور مواصلاتی دو پمپ بنزین به صورت نیمه کاره رها شده است و کاری صورت نمی گیرد.

استاندار لرستان با طرح این سوال که آیا این پروژه ها باید تکمیل شوند یا نه؟! تصریح کرد: یک متقاضی دو بار درخواست برای دریافت تسهیلات داده ولی رسیدگی نمی شود.

استاندار لرستان: در پاسخ به یک سوال واضح چرا همه مجهول حرف می زنند

بازوند با بیان اینکه در پاسخ به سوال چرایی این موضوع همه مسئولان مجهول حرف می زنند افزود: گزارشی از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی به ما رسیده که این متقاضی دوبار درخواست داده که هیچ کدام رسیدگی نشده و به بانک هم معرفی نشده است.

وی خطاب به دبیرخانه کارگروه اشتغال لرستان ادامه داد: در این گزارش عنوان شده که این درخواست ها در سیستم شما مانده است، پس اگر به بانک معرفی کرده اید باید نام بانک را بگوئید.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در پاسخ به اظهارات استاندار لرستان ضمن تاکید بر اینکه رفع مشکل این طرح به دبیرخانه کارگروه ارجاع شده است افزود: در پیگیریهای انجام شده خواسته ایم که علت معطلی طرح در بانک پیگیری شود.

وی دلیل عدم اطلاع از جزئیات مشکل این طرح را عدم وجود این طرح در دستور کار امروز جلسه کارگروه اشتغال استان ذکر کرد و گف: طرح به سیستم بانکی ارجاع داده شده تا نسبت به بررسی توجیه فنی و اقتصادی آن اقدام شود.

به هر روی پس از مباحثه در مورد این طرح مقرر شد که پرداخت تسهیلات به این طرح در کارگروه اشتغال تصویب شود تا دست کم از معطلی یکماهه برای طرح مجدد آن در جلسه بعدی کارگروه کاسته شود و در این مدت مسئولان نسبت به پیگیری مسائل مربوط به آن اقدام کنند.

پیدا کنید پرتقال فروش را

به هر روی وقتی زمان کارگروه صرف پیدا کردن "پرتقال فروش" می رسد و در نهایت نیز موضوع روشن نمی شود باید این رویه را مشتی نمونه خروارها مشکل در این حوزه دانست.

با این روند به نظر می رسد کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان لرستان بیشتر از آنکه اشتغالزا باشد به محلی برای طرح مباحث بی نتیجه تبدیل شده است، موضوعی که در صورت استمرار می تواند اثرات نامطلوبی به جای بگذارد.

آمارها نیز حکایت از آن دارد که بخش عمده ای از طرح های مصوب کارگروه اشتغال لرستان به دلایل مختلف اعم از سخت گیری بانکها، نرخ بالای تسهیلات اعطایی، تعلل متولیان امر و ...به نتیجه نرسیده است.

مسکوت بودن 39 طرح ارجاع داده شده به بانکهای استان و پرداخت تنها 49 میلیارد تومان از 176 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزا مربوط به شش ماه نخست سالجاری خود به تنهایی گویای وضعیت در این حوزه است.

به هر روی به نظر می رسد مسئولان امر به ویژه استاندار لرستان به عنوان رئیس کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان و همچنین دبیرخانه این کارگروه باید ضمن آسیب شناسی لازم در راستای رفع موانع پیش روی نتیجه بخش بودن فعالیت این کارگروه اقدام کنند که صد البته بازهم همکاری بانکها در این زمینه حیاتی است.

کد خبر 2391750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha